Sportmassage


Door middel van sportmassage proberen we de sporter zo goed mogelijk in conditie te houden of te krijgen. Ben u individueel bezig met conditie training of krachttraining of sport u in groepsverband, al dan niet met een wedstrijd element? In alle gevallen kunt u veel baat hebben bij een sportmassage. Dit kunnen wij doen op verschillende momenten rondom het sporten.


Preventie
Preventieve methodes die we kunnen gebruiken zijn: een functietest, persoonlijke adviezen en oefeningen voor te slappe, gespannen of verkorte spieren, gerichte massage om de doorbloeding te verbeteren of door een bandage aan te leggen ter ondersteuning van een zwakke plek. Hierdoor zorgen we dat de sporter zijn/haar sport zo goed mogelijk uit kan oefenen en de kans op blessures zo klein mogelijk blijft.


Tussen de trainingen/ wedstrijden in
Tussen de trainingen of wedstrijden in kunnen oefeningen en een massage een belangrijk aandeel leveren in het verwijderen van afvalstoffen (verzuring) en het voorkomen van verkramping. De spieren worden weer soepel gemaakt en in een zo goed mogelijke conditie gebracht voor de volgende actie.


Herstelbevordering na het sporten
Als u kort na het sporten een behandeling bij ons plant, dan kunnen we de afdrijving van vocht en afvalstoffen uit de spieren stimuleren. Huid en bindweefsel worden losgemaakt bij verklevingen. We bevorderen de bloedcirculatie, waardoor de losgemaakte afvalstoffen beter het lichaam kunnen verlaten. Tegelijkertijd voert het bloed ook weer nieuwe bouwstoffen aan die dan goed in de spier kunnen worden opgenomen. De functies van de huid en onderliggende weefsels verbeteren door de doorbloeding en de histamine die vrij komt door de massage. Histamine is een stofje dat zorgt voor de wederopbouw van het weefsel.
De gevolgen daarvan zijn: soepeler spieren, minder spierpijn en verhardingen, het lichaam herstelt sneller en u heeft veel minder kans op het opbouwen van blessures.


Blessure behandeling
Mocht u toch geblesseerd zijn geraakt, dan kunnen we een inschatting maken van de blessure, adviseren en zo nodig bandageren en u mogelijk behandelen d.m.v. therapeutische (massage) behandelingen en/of begeleiden bij oefentherapie. Door behandeling stimuleren we het zelfherstellend vermogen van het lichaam, waardoor er eerder herstel optreedt en u weer sneller kunt starten met de trainingsopbouw. Als behandeling door ons niet mogelijk is, verwijzen we u door.


Tip
Om het afvoeren van de afvalstoffen en de opbouw van het lichaam te stimuleren, is het van belang dat u veel water drinkt na een massage. Zowiezo is het belangrijk dat u minimaal 1,5 liter water per dag drinkt, aangezien water een van de belangrijkste vervoermiddelen is in ons lichaam. Bij intensief sporten, heeft u meer water nodig om uw afvalstoffen goed af te voeren en de vochtbalans in uw lichaam op peil te houden of te brengen.